Jeśli Twoja firma działa tylko na rynku lokalnym, możliwe, że tracisz wiele intratnych okazji biznesowych. To także ograniczenie szansy na rozwój i podbój nowych rynków – kto wie, może Czesi lub Włosi pokochają właśnie Twój produkt?

Jak zatem otworzyć sobie drzwi do takich biznesowych okazji i dalej rozwijać swój biznes? Jednym z pierwszych kroków może być rejestracja domeny na rynkach, na których już działasz lub dopiero planujesz to zrobić.

Ochroń firmę przed nieuczciwą konkurencją

Wejście na rynki zagraniczne to nie tylko wielka szansa, ale i ryzyko. Aby osiągnąć sukces, należy jak najlepiej poznać uwarunkowania panujące na danym rynku. Dlatego też mądrze i bezpiecznie jest dobrze przygotować się do ekspansji zagranicznej. 

.pl i .com to nie jedyne rozwiązanie, czyli korzyści domen narodowych

Wyobraź sobie, że Twoja firma wchodzi na zagraniczny rynek. Masz świetny produkt, rozbudowaną stronę i sprawdzoną strategię marketingową. Okazuje się jednak, że na tym rynku już istnieje strona z dokładnie taką samą nazwą jak Twoja. Różni was jedynie rozszerzenie domeny. Twoja firma ma końcówkę .pl, natomiast ta druga krajowe rozszerzenie kraju, który planowałeś podbić. Jak sądzisz, która z witryn ma większe szanse na osiągnięcie sukcesu?

Oczywiście można powiedzieć, że w obecnych czasach ludzie bardziej skupiają się na na jakości produktu niż na końcówce domeny. Sądzę jednak, że cieplej zostanie firma “swojska”, zamiast tej z domeną innego, “obcego” kraju. W konsumencie zrodzą się pytania, czy aby na pewno ta firma w pełni zrozumie jego potrzeby? Czy, skoro firma jest z drugiego końca świata, godziny pracy supportu będą pokrywać się z jego strefą czasową? Czy nie będzie problemów z wysyłką towaru i ile wyniesie czas oczekiwania? 

Tu ciekawym przykładem są Czesi, którzy podchodzą do witryn z inną końcówką domen niż .cz z nieufnością (wg raportu Banku Polskiego z 08.12.2020) Ich miłość do stron z ich własnym krajowym rozszerzeniem jest tak duża, że to właśnie ich wyszukiwarka, seznam.cz, jest częściej wybierana niż google.com. 

Nie ograniczaj się do .com i .eu

Jeśli zależy Ci na podboju Europy, lub nawet całego świata, nie ograniczaj rozwoju swojej firmy domeną .eu i .com. Oczywiście zdecydowanie warto je zarejestrować.

Użytkownicy Internetu w innych krajach będą mieli większe zaufanie do marki, która zaprezentuje się w lokalnej domenie narodowej, niż tylko zaprezentuje lokalną wersję językową w domenie regionalnej lub światowej.

domeny narodowe

Zarejestruj domeny wcześniej

Warto, byś zarejestrował wybrane przez siebie nazwy w różnych domenach zanim ogłosisz, że wchodzisz na nowy rynek lub uruchamiasz nowy produkt. 

Mądrym posunięciem będzie rozpoczęcie rejestracji domen w największych krajach, takich jak Niemcy, Francja czy Rosja. Dlaczego? Bo tam jest najwięcej zarejestrowanych domen. Warto również zwrócić uwagę na mniejsze kraje, ale o dużej popularyzacji Internetu i e-handlu, jak np. Holandia.

Brak uprzedniej rejestracji nazwy w popularnych domenach rodzi ryzyko, że osoba trzecia złośliwie zarejestruje domenę, na której Ci zależy. Będziesz spać spokojniej wiedząc, że nikt nie podkradnie Twojej nazwy. 

Ograniczenie kosztów

Twój portfel na pewno podziękuje Ci, gdy zarejestrujesz kilka dodatkowych domen. A dlaczego? Bo koszty zarejestrowania i utrzymania takich domen będą zdecydowanie niższe niż ewentualne spory prawne. Przykładowo, domena Włoch .it, domena Węgier  domena Białorusi to koszt zaledwie kilkudziesięciu złotych. Przyznaj, że brzmi to lepiej (i taniej!) niż chodzenie po sądach i dochodzenie swoich praw do domeny.


Jakie domeny narodowe warto zarejestrować?

Wiesz już, że warto zarejestrować domenę kraju, którego rynek starasz się podbić. Teraz możesz zadać sobie pytanie, czy istnieją takie domeny, na które warto szczególnie zwrócić uwagę. 

Warto zwrócić czytelnikowi uwagę, że mamy pakiety domen: https://www.domeny.tv/pakiety-domen – wygodnie można sprawdzić swój brand w danym regionie lub kontynencie.

Na to pytanie najlepiej odpowiesz Ty sam, w końcu wiesz, jak chcesz rozwinąć firmę i kto może być zainteresowany Twoimi produktami. Przedstawię tu jednak parę przykładów, które, mam nadzieję, zainspirują Cię do odpowiedniego wyboru.

Jeśli chcesz dotrzeć do naszych sąsiadów:

Chcesz wyruszyć na podbój Azji:

  • Chiny – .cn
  • Korea Południowa- .kr
  • Japonia –.jp
  • Kazachstan – .kz
  • Indie – .in

Jeśli zajmujesz się sektorem modowym:

  • Francja – .fr
  • Czechy – .cz
  • Hiszpania – .es
  • Niemcy – .de

Jeśli sprzedajesz artykuły elektroniczne i telekomunikacyjne

Jeśli sprzedajesz kosmetyki:

Jeśli zajmujesz się sprzedażą książki i płyt muzycznych:

  • Hiszpania – .es
  • Ukraina –.ua
  • Francja – .fr

Przejmowanie domeny, czyli czasami przykra ostateczność

Wróćmy do sytuacji z poprzedniego akapitu. Twoja firma wchodząc na rynek zagraniczny napotyka przeszkodę w postaci konkurencyjnej domeny – ta sama nazwa, inne rozszerzenie.

Wierzysz w swój produkt. WIESZ, że jest dobry, wręcz znakomity. Masz świetne wyniki sprzedażowe, social media pełne zaangażowanych odbiorców – wszystko to sprawia, że jesteś zdeterminowany, by przejąć tę domenę.

Zobacz, jak możesz przejąć cudzą domenę. Masz do wyboru trzy opcje:

  • przejęcie domeny w momencie jej wygaśnięcia,
  • przeprowadzenie negocjacji z obecnym abonentem i odkupienie praw;
  • spór prawny rozstrzygany przed sądem.

Przejęcie domeny, która wygasa

Po usunięciu domeny może ją zarejestrować każdy, zgodnie z zasadą “kto pierwszy ten lepszy”. Możesz czekać na wygaśnięcie domeny, ale weź pod uwagę ryzyko, że istnieją wyspecjalizowane serwisy, które hurtowo i automatycznie rejestrują wygasające domeny.

Odkupienie domeny

W tym wypadku wiele zależy od dobrej woli obecnego abonenta domeny. Możesz mieć pecha i trafić na osobę, która specjalnie wykpiła domenę z nazwą Twojej firmy – tak jak w opisywanym tutaj przykładzie. Niestety, kupowanie nazw marek dopiero co wchodzących na dany rynek nie jest rzadkim przypadkiem. Odzyskanie takiej domeny może kosztować Cię sporo czasu, nerwów i pieniędzy.

Spór prowadzony przed sądem

To, w jaki sposób uzyskasz daną domenę na drodze prawnej zależy od końcówki domeny. Określa ona, jaki kraj bądź organizacja nią zarządza – czyli jakie instytucje będą upoważnione do rozwiązania sporu. Różne kraje zapewniają różny poziom ochrony marek.

Podsumowanie

Jeśli chcesz, by Twoja firma rozwijała się na rynkach zagranicznych, pomyśl o zarejestrowaniu domen krajów, które Cię interesują. 

Warto zabezpieczyć się przed osobami, którzy w złej wierze rejestrują nazwy marek wchodzących na obce rynki. Odzyskanie praw do domeny może kosztować Cię sporo pieniędzy i czasu na spory prawne.

Uprzednia rejestracja nazwy nowego produktu czy usługi w domenach w krajach ościennych czy też na całym kontynencie staje się więc nieodzownym elementem strategii rozwoju firm.