W poprzednich artykułach analizowaliśmy największe rynki e-commerce w Europie – Wielką Brytanią i Niemcy. Tym razem skupimy się na Czechach. Chociaż pod względem wielkości segmentu sprzedaży internetowej, państwo to nie zajmuje dominującej pozycji w Unii Europejskiej, to jest to częsty kierunek ekspansji polskich przedsiębiorców. Wynika to głównie z potencjału demograficznego Czech oraz większej siły nabywczej mieszkańców tego kraju niż Polaków. Zgodnie z raportem E-commerce: Jak sprostać wyzwaniom dynamicznego rozwoju i stać się dominującym graczem?, w 2013 roku wartość koszyka w Czechach była o 80 euro wyższa niż w Polsce. Ponadto z uwagi na fakt, że państwo to jest naszym południowym sąsiadem, logistycznie łatwiej jest rozpocząć e-handel właśnie na tym rynku. W takim razie jak otworzyć sklep internetowy w Czechach? Poniżej znajdziesz 4 cenne wskazówki.

1. Zdecyduj, co będziesz sprzedawał w e-sklepie w Czechach

Tradycyjnie, powinniśmy zacząć od wyboru branży. Zanim zdecydujesz się, co będziesz sprzedawał, najpierw musisz dokładnie przeanalizować tamtejszy rynek e-commerce oraz poznać naszych południowych sąsiadów. Czesi najchętniej zamawiają w sieci elektronikę. Prym wiedzie tutaj sklep internetowy z tradycjami, Alza.cz. Popularnymi wyborami zakupowymi mieszkańców kraju znad Wełtawy są również odzież i obuwie, bilety, sprzęt AGD czy asortyment sportowy.

Z pewnością zauważyłeś, że preferencje Czechów pod względem zamawianego towaru w Internecie są dosyć różnorodne. Pewnie zadajesz sobie pytanie, na co powinieneś się zdecydować. Dobrym rozwiązaniem może się okazać wyspecjalizowany sklep internetowy z wieloma produktami sprzedający np. różnorodne części komputerowe (tzw. hardware). Jednak w tym przypadku konkurencja z pewnością będzie duża.

2. Postaw sklep internetowy na odpowiednim dla czeskiego rynku oprogramowaniu

Kolejnym krokiem na drodze do otwarcia rentownego e-sklepu w Czechach, jest wybór odpowiedniej platformy sklepowej. Tutaj zwróć uwagę, jakie możliwości daje Ci oprogramowanie. Sprawdź, czy będziesz mógł sprzedawać swoje produkty w języku czeskim oraz lokalnej walucie – koronach. Ponadto dowiedz się, czy platforma posiada funkcję geolokalizacji, która będzie przydatna, gdy ruszysz z ekspansją na inne zagraniczne rynki.

Istotna jest także kwestia integracji. Nasi południowi sąsiedzi najczęściej wybierają opcję wysyłki produktu do domu kurierem, więc połącz sklep internetowy z dostawcami, działającymi na czeskim rynku. W kwestii płatności mieszkańcy kraju znad Wełtawy są dosyć nieufni. Najczęściej wybieraną formą dostawy jest pokrycie kosztów za pobraniem. Oznacza to, że musisz dać kupującym taką możliwość. Jednak z drugiej strony nie jesteś zmuszony do instalowania w e-sklepie szybkich płatności.

O czym jeszcze powinieneś pamiętać, wybierając oprogramowanie dla sklepu internetowego w Czechach? Sprawdź, czy platforma jest zintegrowana z czeskimi porównywarkami cen, ponieważ nasi sąsiedzi najczęściej w ten sposób poszukują produktów. Najpopularniejszym takim marketplacem na tym rynku jest Heureka.cz (odpowiednik polskiego Ceneo). Dobrze znana jest także porównywarka Zbozi.cz. Nie musisz natomiast wystawiać swoich produktów na portalu aukcyjnym Aukro.cz, ponieważ nie jest on tak popularny w Czechach jak u nas Allegro.

3. Dostosuj sklep internetowy do oczekiwań Czechów

Przed Tobą bardzo ważna wskazówka – spełnienie wymagań czeskiego klienta. W zadanie to zapewne będziesz musiał włożyć dużo wysiłku, ponieważ nasi południowy sąsiedzi mają inne preferencje niż Polacy. Zgodnie z danymi stowarzyszenia APEK, Czesi najczęściej zamawiają w konkretnym sklepie internetowym z następujących powodów: niskiej ceny, komfortu zakupu, dostawy do domu, wysokiej dostępności sklepu, czytelnej karty produktu, przyjaznego porównywania towaru oraz dużego asortymentu. Do tego momentu motywacje czeskich konsumentów pokrywają się z naszymi, gorzej będzie gdy przejdziemy do kwestii Obsługi Klienta.

Nasi południowi sąsiedzi są wyczuleni na zagraniczne e-sklepy, zwłaszcza polskie. Dlatego decydując się na otworzenie sklepu internetowego w tym kraju, Twoim priorytetem powinno być zatrudnienie do obsługi Czecha. Rodowity mieszkaniec powinien przede wszystkim kontaktować się z klientami za pomocą maila, ponieważ to jest ulubiony kanał komunikacji za naszą południową granicą. Pracownik powinien budować Twoją wiarygodność i niwelować bariery kulturowe czy nieuzasadnione uprzedzenia.

Czesi zachowują się również inaczej niż Polacy w Internecie. Nasi sąsiedzi chętniej korzystają z rodzimej wyszukiwarki, Seznam, a nie popularnego u nas Google. Co oznacza to dla Ciebie? Planując kampanię promocyjną, powinieneś rozważyć zainwestowanie w system reklamowy Sklik, który jest odpowiednim Google AdWords. Pamiętaj, że informowanie o swoich produktach i sklepie internetowym w popularnej wyszukiwarce, może szybko przełożyć się na ruch, wielkość Twoich zamówień oraz zysk.

4. Otwórz firmę

To już nasza ostatnia wskazówka, która ułatwi Ci otworzenie sklepu internetowego w Czechach. Oczywiście, jeśli chcesz legalnie sprzedawać swoje produkty, musisz założyć firmę. Podobnie, jak w Wielkiej Brytanii czy Niemczech, w Czechach jest korzystniejszy system podatkowy niż w Polsce. Dlatego dobrym pomysłem może okazać się prowadzenie działalności gospodarczej właśnie w kraju za naszą południową granicą. Proces otwarcia firmy w Czechach nie jest skomplikowany. Jednak w sytuacji, gdy bieganie po urzędach będzie dla Ciebie problematyczne, zawsze możesz zwrócić się do specjalisty, który odpłatnie załatwi za Ciebie wszystkie formalności.

Podsumowanie

Poznałeś właśnie 4 wskazówki, które ułatwią Ci rozpoczęcie e-biznesu w Czechach. Chociaż tamtejszy rynek e-commerce różni się od naszego i nie jest największy w Europie, to ma w sobie duży potencjał. Jeśli tylko poznasz potencjalnego klienta i na podstawie jego oczekiwań, stworzysz swój sklep internetowy, możesz osiągnąć naprawdę dobre wyniki. Nie zniechęcaj się i ruszaj po sukces na zagranicznych rynkach!