Zgodnie z raportem We Are Social: 2016 Digital Yearbook 77 % brytyjskich Internautów w 2015 roku robiło zakupy online. Jest to o wiele większa grupa niż w Polsce. Wynika to z wysoko rozwiniętego rynku e-commerce na Wyspach oraz szerokiego dostępu do Internetu. Dlatego polscy przedsiębiorcy, którzy mieszkają w Wielkiej Brytanii i chcieliby spróbować swoich sił w handlu, powinni otworzyć sklep internetowy. Jak to zrobić? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Wybór branży sklepu internetowego w Wielkiej Brytanii

W pierwszej kolejności, jako początkujący e-biznesmen, powinieneś przygotować strategię podboju brytyjskiego rynku e-commerce. Internauci na Wyspach najczęściej składają zamówienia w sklepach wielobranżowych. Ponadto zgodnie z badaniami Postnord: E-commerce in Europe 2015 chętnie kupują, podobnie jak Polacy, odzież, książki i elektronikę. Natomiast na urządzeniach mobilnych brytyjscy e-konsumenci zazwyczaj zamawiają artykuły z branży ogrodowej i „do it yourself”. Co wynika z tych danych? Zdecydowanie warto założyć wielobranżowy sklep internetowy, jednak powinieneś zastanowić się nad jego specyfiką. Zakładając witrynę z popularnym asortymentem będziesz miał szeroką grupę docelową. Pamiętaj jednak, że w branży odzieżowej czy elektronicznej jest też duża konkurencja i będzie Ci trudno przebić się przez sklepy e-commerce o ugruntowanej pozycji. Dlatego lepszym rozwiązaniem może okazać się wejście w niszę. W tym celu dokładnie przeanalizuj rynek brytyjski i zastanów się, co nowego możesz zaoferować.

Jak założyć sklep internetowy w UK

 

Oprogramowanie dla Twojego sklepu internetowego w Wielkiej Brytanii

Jaki jest kolejny krok do założenia sklepu internetowego w Anglii? Wybór oprogramowania. Pamiętaj, że nie musisz korzystać z obcojęzycznych rozwiązań. Żyjemy w rzeczywistości nowych technologii, dlatego polskie platformy sklepowe dostosowane są do potrzeb sprzedaży transgranicznej. Jak wybrać oprogramowanie dla witryny w Wielkiej Brytanii? Przede wszystkim powinieneś zwrócić uwagę, czy system e-commerce umożliwia sprzedaż w wielu językach. Dla Ciebie oczywiście najważniejszy jest język angielski, ale pamiętaj, że w przyszłości, gdy rozwiniesz skrzydła, możesz chcieć wejść na inne zagraniczne rynki. Zdecyduj się więc na kompleksowe narzędzie. Dobrze również, aby mechanizm był inteligentny i automatycznie dostosowywał język witryny do państwa, z jakiego wchodzi potencjalny klient. Pozwala na to geolokalizacja. Ponadto powinieneś sprawdzić, czy oprogramowanie daje możliwość sprzedaży w wielu walutach, a przede wszystkim w funtach. Zwróć jednak uwagę, że możesz pozwolić na płatności także w innych jednostkach monetarnych, np. złotówkach czy euro, co dodatkowo poszerzy Twoją grupę docelową.

Co jeszcze jest istotne przy otwieraniu sklepu internetowego i wyborze odpowiedniej platformy?

Znaczenie mają również integracje e-sklepu z kurierami, systemami płatności czy marketplace’ami. Według artykułu it works: 2015 e-commerce average order values Brytyjczycy najczęściej wybierają dostawę produktu do domu. Dlatego powinieneś zapewnić klientom taką możliwość. Sprawdź więc, czy oprogramowanie daje opcję wyboru kuriera spośród tych najpopularniejszych. Podobnie wygląda kwestia płatności: Internauci na Wyspach najchętniej finalizują transakcję kartą kredytową lub za pośrednictwem systemu PayPal. W związku z tym platforma sklepowa musi być zintegrowana z tymi systemami płatności i to najlepiej w cenie, abyś nie musiał dokupować dodatkowych modułów czy aplikacji. Prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko zarządzanie i dbanie o logistykę, ale także kreowanie kampanii reklamowych. Jednym z kanałów, gdzie powinieneś pokazać swoje produkty, jest marketplace Google Shopping.

Założenie firmy na Wyspach

Dochodzimy już do ostatniego kroku przy otwieraniu sklepu internetowego w Wielkiej Brytanii. Aby legalnie prowadzić handel, powinieneś założyć firmę na Wyspach. Na szczęście jest to całkiem proste, a co ważne prowadzenie przedsiębiorstwa tam wiąże się z o wiele mniejszymi kosztami niż w Polsce. W Anglii możesz wybrać status prawny e-biznesu spośród trzech opcji: jednoosobowa działalność, firma z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka partnerska. Najprościej otworzyć jednoosobową działalność, czyli być „samozatrudnionym” (self- employed). Pamiętaj jednak, że ta możliwość prawna dostępna jest jedynie dla rezydentów, czyli osób mieszkających w Wielkiej Brytanii powyżej 183 dni. Założymy, że przebywasz tyle w Zjednoczonym Królestwie i przedstawimy Ci krótko, jakie wymagania musisz spełnić, aby otworzyć jednoosobową firmę. Przede wszystkim powinieneś uzyskać numer identyfikacji podatkowej (National Insurance Number), co zrobisz przez Internet. Następnie, także w sieci, zarejestruj się jako self- assessment. Na koniec prowadź po prostu przedsiębiorstwo pod własnym imieniem i nazwiskiem lub swoją marką. Co zrobić w sytuacji, gdy nie mieszkasz 183 dni w Wielkiej Brytanii? Wtedy załóż firmę z ograniczoną odpowiedzialnością. Pamiętasz jak na początku pisaliśmy, że opłaty w Zjednoczonym Królestwie są korzystniejsze niż w Polsce? Nawet w sytuacji, gdy zakładasz spółkę, koszty ZUS-u są mniejsze niż w naszym kraju. Ponadto na Wyspach jest większa kwota wolna od podatku. Więc do dzieła!

Jakie są kolejne kroki do prowadzenia rentownego sklepu internetowego?

Założyłeś sklep internetowy i firmę w Wielkiej Brytanii, jednak to dopiero początek Twojej drogi na rynku e-commerce. Jeśli chcesz zacząć sprzedawać i generować zyski, powinieneś skonfigurować witrynę oraz rozpocząć kampanię promocyjną. Pamiętaj, że najpierw potencjalni klienci powinni dowiedzieć się o funkcjonowaniu Twojego e-sklepu w sieci. Następnie sklep internetowy powinien wzbudzać zaufanie i zachęcać do zakupu. Powodzenia!