W poprzednim artykule pisaliśmy o zakładaniu sklepu internetowego w Wielkiej Brytanii, a dzisiaj przeanalizujemy drugi co wielkości w Europie, niemiecki rynek e-commerce. Jak wskazuje raport agencji We Are Social, w 2015 roku 74 % niemieckich e-konsumentów dokonywało zakupów w sieci. A w kolejnych latach będą to robić jeszcze częściej. Prognoza ta jest szansą dla polskich e-biznesmenów, którzy myślą o założeniu sklepu internetowego w Niemczech. O czym powinieneś pamiętać, otwierając e-biznes w tym kraju? Przedstawiamy 4 proste kroki do założenia e-sklepu w Niemczech.
Krok 1: Wybierz asortyment, który będziesz sprzedawał w sklepie internetowym w Niemczech
Nasi sąsiedzi, podobnie jak Brytyjczycy, najchętniej kupują w sklepach wielobranżowych. Z tego powodu powinieneś zainwestować w różnorodny asortyment, którym będziesz handlował w swojej witrynie. Zgodnie z raportem Postnord: E-commerce in Europe 2015, Niemcy najczęściej zamawiają w sieci ubrania, książki i elektronikę. Wybory te nie są specjalnym zaskoczeniem, ponieważ wpisują się w europejskie trendy zakupowe. Jednak wejście w popularną branżę będzie wiązało się z dużą konkurencją. Pamiętaj również, że niemieccy internauci zazwyczaj zamawiają w rodzimych sklepach internetowych. Dlatego jeśli chcesz dotrzeć do świadomości klienta, powinieneś oferować mu unikatowy towar. Postaraj się znaleźć niezagospodarowaną niszę i idź tym tropem, a z pewnością to się opłaci. Przy wyborze asortymentu pamiętaj, aby kierować swoją ofertę także do kobiet, ponieważ Female-Commerce w Niemczech rozwija się dynamicznie.
Krok 2: Zdecyduj się na platformę sklepową dostosowaną do niemieckiego rynku e-commerce
Czas na drugi krok prowadzący do założeniu e-sklepu w Niemczech – wybór odpowiedniego oprogramowania. Decydując się na konkretną platformę sklepową, powinieneś dowiedzieć się, czy umożliwia ona sprzedaż w wielu językach i walutach. Przydatna będzie również funkcja geolokalizacji, która sprawi, że klient automatycznie po wejściu do Twojego sklepu internetowego otrzyma ofertę w swoim języku i zapłaci za produkt w rodzimej walucie. Gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę na rynku e-commerce, opcja transgranicznego handlu, może wydawać Ci się odległa. Jednak pamiętaj, że z czasem możesz sprzedawać swój asortyment nie tylko w Niemczech, a całej Strefie Euro. Wystarczy, że wprowadzisz do swojego e-sklepu więcej języków i zorganizujesz logistykę e-biznesu.
Ponadto sprawdź, czy oprogramowanie jest intuicyjne, funkcjonalne i stabilne. Twój sklep internetowy powinien szybko się ładować i być zaprojektowany zgodnie z zasadami User Experience. Oznacza to, że musi także dostosowywać się do urządzeń mobilnych. Mobile-commerce rośnie w siłę, więc nie zapomnij o stworzeniu responsywnej grafiki. Pamiętaj też, że Niemcy cenią szybki i prosty proces finalizacji transakcji, dlatego koszyk powinien być zoptymalizowany i składać się z 3 ponumerowanych kroków. Powinieneś również połączyć swoją witrynę z popularnymi systemami za zachodnią granicą, ale o tym opowiem w kolejnym punkcie
Krok 3: Zintegruj sklep internetowy z popularnymi rozwiązaniami w Niemczech
Przechodzimy już do kolejnego, istotnego elementy w otwieraniu e-biznesu – integracji. Według badań MetaPack: Delivering Consumer Choice: Report, aż 92 % niemieckich internautów w czasie składania zamówienia w e-sklepie, decyduje się na dostarczenie przedmiotu do domu. Z raportu wynika więc, że powinieneś zintegrować swój sklep internetowy z popularnymi kurierami w Niemczech. Zastanów się też nad wprowadzeniem możliwości odbioru przesyłki w salonie stacjonarnym, co bardziej spersonalizuje Twoją ofertę i zbuduje zaufanie. Przy okazji wyboru dostawców pomyśl też nad zapewnieniem łatwych i darmowych zwrotów. Z pewnością będzie to kolejny czynnik motywujący do złożenia zamówienia w Twoim e-sklepie.
Powinieneś również zwrócić uwagę na metody płatności. Nasi sąsiedzi w czasie finalizacji transakcji najchętniej korzystają z karty kredytowej. Ponadto Niemcy stosują także płatności odroczone oraz wysyłają przelewy. Jak widzisz, zdecydowanie powinieneś posiadać w swoim sklepie internetowym możliwość ponoszenia kosztów kartą kredytową. Warto też pomyśleć o zainstalowania szybkich systemów płatności, np. PayPal, co w przyszłości pomoże Ci wejść ze swoją ofertą na inne rynki, chociażby Wielkiej Brytanii.
Pamiętaj także, aby zintegrować swój sklep internetowy z popularnymi w Niemczech serwisami aukcyjnymi – Amazon i eBay. Zaprezentowanie w tych portalach swoich produktów zapewni Ci reklamę i pozwoli na przeniesienie nowych klientów bezpośrednio do e-sklepu.
Krok 4: Zadbaj o spełnienie niemieckich norm prawnych
Wspólnie dotarliśmy już do ostatniego kroku do założenia sklepu internetowego w Niemczech. Na koniec zostawiliśmy najmniej przyjemną kwestię, czyli spełnienie norm prawnych. Aby prowadzić handel przez Internet w Niemczech powinieneś, tak jak w każdym innym państwie, założyć firmę. Jeśli zdecydujesz się na otworzenie przedsiębiorstwa za naszą zachodnią granicą, spotkasz się z prostszymi procedurami i korzystniejszymi opłatami niż w Polsce. Jednak nie oznacza to, że będzie różowo – niemiecki rynek e-commerce związany jest z szeregiem rozbudowanych przepisów prawnych. Teraz wymienimy kilka przykładów norm e-handlu w Niemczech:
- Klient jeszcze przed dodaniem produktu do koszyka, powinien wiedzieć, jaka będzie pełna kwota do zapłacenia;
- Przycisk „Dodaj do koszyka” powinien zawierać dodatkową formułkę „Składam zamówienie podlegające opłacie”;
- Jeśli nie będziesz przestrzegał przepisów, to konkurencyjny niemiecki sklep internetowy może Ci wysłać upomnienie.
Pamiętaj, że to tylko niektóre regulacje na zachodnim rynku e-commerce. Jednak nie martw się – wystarczy, abyś zapoznał się z niemieckim prawem i dostosował do niego swoją witrynę. Chociaż założenie sklepu internetowego w obcym kraju to długotrwały proces, to może przynieść Ci on korzyści finansowe i satysfakcję. W końcu Niemcy to drugi rynek e-commerce, pod względem wielkości, w Europie
Najlepiej na początku zacząć od Amazon lub ebay. Po wstępnym zbadaniu rynku można śmiało porywać się na sklep online. Warto jednak uzbroić się w speca, który dobrze ogarnia pozycjonowanie DE. Bez tego może być ciężko.
Całkiem podobny mechanizm do tego jaki działa w naszym kraju