Przemysł motoryzacyjny jest jedną z najważniejszych gałęzi polskiego przemysłu od wielu lat. Branża kreuje ponad 550 tys. miejsc pracy w wielu fabrykach, warsztatach i centrach dystrybucji. W naszym kraju produkuje się niemal wszystkie składowe części aut, z których większość jest eksportowana.  Stanowi to aż 13% całkowitego eksportu dóbr z Polski. Na mapie Europy, Polska stała się atrakcyjnym miejscem do inwestowania w motoryzację, co pokazują dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, które wskazują, że łączny poziom bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Polsce od początku XX wieku wyniósł aż 10,3 mld EURO. Naszymi głównymi towarami eksportowymi w tej branży są:

  • samochody osobowe, ciężarowe i autobusy,
  • przyczepy i naczepy,
  • jednoślady,
  • części samochodowe. 

Polska jest ważnym graczem na unijnym rynku, na którym mocno konkuruje zarówno z krajami Europy Zachodniej, jak i Europy Środkowo-wschodniej.

Liczba wyprodukowanych samochodów

W 2019 roku liderem produkcji samochodów w Polsce stał się Volkswagen Poznań, który w minionym wypuścił 266,1 tys. nowych modeli. Na drugim miejscu znajduje się Fiat Auto Polska, który wyprodukował 263,2 tys. samochodów w Tychach. Natomiast na trzecim miejscu uplasował się Opel Polska z wynikiem 92,5 tys. skonstruowanych pojazdów. Z danych PZPM możemy zauważyć siedmioprocentowy spadek w stosunku do danych z 2017 roku. Daje to nam piąte miejsce, pod względem produkcji nowych pojazdów w Europie.

Przewagi konkurencyjne

W erze globalizacji oraz optymalizacji kosztów, firmy motoryzacyjne poszukują odpowiednich miejsc do ekspansji zagranicznej. Polska jako unijny kraj gwarantuje nieograniczony dostęp do europejskiego rynku. Pod uwagę należy także wziąć fakt, że w porównaniu do krajów Europy Zachodniej, nasz kraj oferuje znacznie niższe koszty pracy i preferencyjne warunki inwestowania. Koncerny motoryzacyjne decydując się na zwiększenie liczby swoich fabryk, mają dostęp do wykwalifikowanej kadry pracowniczej, dzięki której przedsiębiorstwa mogą działać efektywniej.

4 zdjęcia aut: fiat, volkswagen, toyota, opel

Lokalizacja głównych fabryk 

Na terenie Polski działa wiele firm motoryzacyjnych, zajmujących się zarówno produkcją części samochodowych, jak i samych pojazdów osobowych i użytkowych. Największymi firmami zachodnimi, które mają swoje oddziały w Polsce są m.in. fabryka Fiata w Tychach, fabryka Toyoty w Wałbrzychu, fabryka Opla w Gliwicach oraz fabryka Volkswagena w Poznaniu. Są one w większości zlokalizowane w pobliżu węzłów komunikacyjnych, które umożliwiają zarówno sprawną logistykę między fabrykami, jak i dogodny dojazd dla pracowników.

Kierunki eksportu

Eksport samochodów z Polski stanowi ważny element strategii firm motoryzacyjnych. W minionym roku kraje UE odpowiadały za niemal 90 procent całości motoryzacyjnego eksportu z naszego kraju. Zarówno na samochody osobowe, jak i użytkowe, które zostały wyprodukowane w Polsce, występuje znaczący popyt na rynku europejskim. Na podstawie danych opublikowanych przez Eurostat, możemy zauważyć, że w 2019 roku eksport branży motoryzacyjnej wyniósł blisko 14,4 mld euro i był wyższy o prawie 6% niż w roku poprzednim. Od wielu lat, naszym największym odbiorcą samochodów są Niemcy, do których eksport samochodów wynosi 35,6% całości. Na drugim miejscu są Włochy (10,4%), a na trzecim uplasowała się Wielka Brytania (9,3%).

Kryzys w związku z Covid-19

Branża motoryzacyjna była jedną z tych, które najdotkliwiej ucierpiały w wyniku kryzysu światowego związanego z pandemią. Załamanie na rynku motoryzacyjnym UE znacząco odczuł polski przemysł motoryzacyjny, w którym występuje silna zależność od eksportu. Dotyczy to zarówno pojazdów, na które popyt zagraniczny zmalał do rekordowo niskich poziomów, jak i części samochodowych. Fabryki i wytwórnie, które są miejscem pracy dla tysięcy pracowników zostały w części zamknięte, lub ich działalność została ograniczona ze względu na zagrożenie wybuchu ogniska koronawirusa. Na początku drugiego kwartału zostały zamknięte czasowo fabryki m.in. w Tychach, Gliwicach, Poznaniu, Wrześni i Wrocławiu. Zmniejszony popyt na samochody przekłada się na mniejszą liczbę wyprodukowanych pojazdów. W ciągu pierwszych trzech kwartałów produkcja zmniejszyła się aż o 33,2% w stosunku do tego samego okresu w 2019 roku. ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) przewiduje, że do końca tego roku zostanie zarejestrowanych blisko 30% mniej nowych samochodów niż w roku ubiegłym.

młoda kobieta zakładająca maseczkę

Przerwanie łańcucha dostaw

Jednym z największych ciosów, jaki otrzymała polska motoryzacja, było czasowe przerwanie dotychczasowych łańcuchów dostaw. Początkowo, sytuacja w Chinach błyskawicznie wpłynęła na dostawy części do fabryk w całej Europie. Przełożyło się to na zamrożenie działalności zakładów w Europie, które opierają się na zarządzaniu dostawami na zasadzie just-in-time. Polski przemysł motoryzacyjny szczególnie odczuł opóźnienia w dostawach z Chin, z uwagi na to, że nasz kraj jest zagłębiem produkcji części, dzięki którym fabryki mogą masowo produkować nowe samochody.

Konsekwencje ekonomiczne dla branży 

Badanie PZPM I KPMG wskazało, że w związku z utraconym przychodem, aż 61% firm motoryzacyjnych, działających w Polsce musiało zdecydować się na zmniejszenie wynagrodzenia pracowników. Co więcej, prawie 40% z nich miało problemy z utrzymaniem płynności finansowej. W konsekwencji eksperci z firmy analitycznej AutomativeSuppliers.pl oceniają, że w związku z obecną sytuacją ekonomiczną przedsiębiorstw, prace może stracić około 30% kadry pracowniczej. Niezwykle istotne w kwestii łagodzenia gospodarczych skutków epidemii, jest proaktywne działanie państwa w postaci tarcz antykryzysowych, które pozwalają przedsiębiorstwom skorzystać z szeregu ulg, dzięki którym są stanie utrzymać miejsca pracy i nie zwiększać ogólnego poziomu bezrobocia. Również firmy motoryzacyjne działające w Polsce, będą mogły liczyć na wsparcie z nowej perspektywy unijnej na lata 2021-2027 w ramach funduszu odbudowy. Po negocjacjach z krajami UE, nasz kraj będzie mógł liczyć na 34,2 mld euro w postaci kredytów (153 mld złotych) i 23,1 mld euro (103 mld złotych) w postaci bezzwrotnych dotacji.

Podsumowanie

Branża motoryzacja w Polsce i związany z nią handel przechodzi teraz najtrudniejszy czas w swojej historii i jej ponownie otwarcie i stopniowy powrót do działalności może zająć wiele lat. Dla firm dużą niewiadomą będą także przyszłe relacje handlowe z krajami wspólnoty. Chcąc dalej działać, firmy będą musiały opracować strategię, która powinna zawierać m.in. racjonalny plan inwestycji w rozbudowę zakładów produkcyjnych, co potencjalnie może dać możliwość zwiększenia produkcji i pobudzenia eksportu zarówno na stałych, jak i nowych odbiorców. Dodatkowo eksperci wskazują, że konieczne będzie także podejmowanie proaktywnych działań przez rząd, aby wspomóc działalność firm motoryzacyjnych.