Jedną z kilku przewag zakupów dokonywanych za pośrednictwem internetu nad tymi w tradycyjnych kanałach sprzedaży jest to, że znoszą one bariery niedostępności spowodowane geograficzną odległością sklepu, umożliwiając kupowanie właściwie w dowolnym punkcie na świecie. Skutkuje to systematycznym wzrostem znaczenia transakcji międzynarodowych w całym e-commerce. E-konsumenci chętnie kupują w zagranicznych sklepach internetowych, ponieważ wiąże się to z wygodą, nieograniczonym wyborem produktów i atrakcyjnymi cenami: nawet jeśli towar pochodzi ze sklepu posiadającego swój magazyn w innym zakątku świata. Jak się okazuje, rosnąca popularność zakupów transgranicznych nie omija także polskich e-sklepów, do których coraz chętniej zaglądają Niemcy, Czesi oraz Rosjanie.

Zagraniczni konsumenci coraz częściej w polskich sklepach internetowych.

Powołując się na badania zrealizowane na zlecenie PayPal, największą grupę wśród wszystkich zagranicznych klientów dokonujących zakupów w polskich sklepach internetowych są Niemcy – zakupy zrobione przez naszych zachodnich sąsiadów to ok. 28% wszystkich transakcji zagranicznych. W polskich sklepach niemal równie często kupują także Brytyjczycy i Rosjanie – ich udział to odpowiednio 24% i 20% w stosunku do wszystkich obcokrajowców, którzy zdecydowali się na zakup w polskim sklepie. Klienci zagraniczni sięgają do naszych e-sklepów głównie po ubrania i obuwie, dużym zainteresowaniem cieszy się także elektronika oraz kosmetyki.
Dlaczego decydują się na zakupy na naszym rynku? Jak wynika z badania, zagranicznych konsumentów przyciągają przede wszystkim atrakcyjne ceny produktów, nawet biorąc pod uwagę wyższe koszty dostawy oraz wydłużony czas oczekiwania na przesyłkę.

Przygotuj swój sklep na sprzedaż zagraniczną.

Szacuje się, że tylko około 10% polskich sklepów internetowych jest przygotowana na sprzedaż na rynkach zagranicznych, ta liczba może się różnić w zależności od źródeł, natomiast jedno nie ulega wątpliwości: wciąż bardzo wielu sprzedawców nie docenia kanału sprzedaży, jakim mogą być inne rynki niż polski i nie posiada chociażby obcojęzycznej wersji swojego sklepu. Znajdziemy jednak liczne sklepy należące do polskich sprzedawców, które z powodzeniem kierują swoją ofertę do klientów obcojęzycznych.

Sklep w wersji obcojęzycznej i nie tylko.

Pierwszym krokiem w ekspansji na rynki międzynarodowe jest konieczność zapewnienia w swoim sklepie internetowym wersji obcojęzycznej, dlatego już na etapie zakładania sklepu i wyboru odpowiedniego oprogramowania należy zwrócić uwagę na możliwość konfiguracji sklepu w więcej niż jednej wersji językowej oraz możliwość dodania domeny sklepu właściwej dla tej wersji. Tutaj wspomnieć należy, że opisy w konkretnym języku mają za zadanie nie tylko umożliwić klientom znalezienie odpowiedniego produktu: sklep powinien zapewniać także odpowiednie narzędzia SEO, dzięki którym stanie się widoczny w wyszukiwarkach internetowych na konkretne słowa kluczowe. Dlatego dodając tłumaczenia i opisy obcojęzyczne skierowane na dany rynek należy pamiętać o optymalizacji pod kątem specyficznych fraz, używanych przez klientów posługujących się danym językiem obcym – nie wystarczy tylko poprawne i dosłowne wykonanie tłumaczenia opisów produktowych.

Sklep internetowy powinien posiadać możliwość ustawienia cen produktów w odpowiedniej walucie oraz oczywiście być wyposażony w rozwiązania logistyczne umożliwiające realizację zamówienia pochodzącego od klienta zagranicznego: integrację z systemami płatności umożliwiającymi wygodne zapłacenie za produkt. Następną, niezwykle ważną kwestią jest zapewnienie operatorów przesyłek, którzy zrealizują transport do wybranego punktu oraz oczywiście zamieszczenie informacji zarówno o kosztach, jak i czasie realizacji zamówienia.

Kwestie takie jak obcojęzyczna wersja sklepu, ceny w odpowiedniej walucie, dodatkowa domena oraz rozwiązania logistyczne pozwalające na realizację zamówienia to najważniejsze warunki, jakie trzeba spełnić kierując swoją ofertę do klientów zagranicznych. Jednak tak samo jak w przypadku prowadzenia sprzedaży na polskim rynku, nie powinniśmy zapominać o podstawowych przynajmniej narzędziach mających na celu promocję sklepu, do których zaliczyć należy:

  • Przygotowanie opisów zgodnych ze słowami kluczowymi, jakich używają klienci na danym rynku;
  • Integrację z zagranicznymi porównywarkami cen;
  • Integrację z pasażami aukcyjnymi popularnymi na konkretnych rynkach, w tym integrację z największym serwisem aukcyjnym na świecie, eBay.

Warto zwrócić uwagę także na kwestie niezwykle usprawniające pracę ze sklepem, takie jak automatyczny import opisów w wersji obcojęzycznej z pliku do sklepu. Dla e-biznesów, które posiadają dużą liczbę produktów oraz tych, które korzystają np. z integracji z hurtownią pobierając dane w postaci zdjęć produktowych oraz charakterystyk produktowych, niezwykle przydatnym narzędziem oszczędzającym mnóstwo czasu i pracy jest funkcja polegająca na automatycznym imporcie opisów z pliku z produktami w wersjach dostarczonych przez biuro tłumaczeń.

Zadbaj o regulamin sklepu dostosowany pod sprzedaż zagraniczną.

Nowa ustawa o prawach konsumenta obowiązująca od grudnia 2014 roku dostosowała przepisy odnoszące się do sprzedaży internetowej do prawa europejskiego, zwłaszcza w zakresie realizacji zamówień i prawa do zwrotu towaru, tym samym więc kolejna bariera dla sprzedaży na rynkach zagranicznych, a dokładnie europejskich została zniesiona. Oznacza to, że posiadając profesjonalny, skonstruowany zgodnie z zasadami najnowszego prawa regulamin sklepu, określający dokładnie m.in. czas i warunki zwrotu towaru, wystarczy go tylko poddać dokładnemu tłumaczeniu. Niemniej jednak, z pewnością należy zapoznać się dokładnie z zasadami i zwyczajami panującymi na konkretnym rynku, co jest tym bardziej ważne w przypadku oferowania towarów klientom spoza Unii Europejskiej. W tym przypadku doradzamy konsultację prawniczą lub zlecenie przygotowania regulaminu firmom specjalizującym się w prawie e-commerce.